Rain Tunger: Intervjuu vamp...võluriga
Novembrikuu Directoris sai lugeda põnevat lugu Tallinna restoranide Rataskaevu 16, Pegasus ja Väike Rataskaevu kaasosaniku ja Raadio 2 saatejuhiga. Rain on ka üks innovatsioonipäeva esinejatest.
„Kõik peavad võitma!“ rõhutab Tallinna restoranide Rataskaevu 16, Pegasus ja Väike Rataskaevu kaasomanik ning Raadio 2 saatejuht Rain Tunger intervjuu käigus korduvalt. Ja seal, kus Raini käsi mängus, võidavadki. Lähemalt uuris Kerttu Kongas.
Rataskaevu 16 on Tripadvisori kasutajate hinnangul põhineva tabeli järgi esimesel ja Pegasus seitsmendal kohal, progressiivset house-muusikat mängiv Progressioon on Raadio 2 õhtuse vööndi enim järelekuulatav saade.
Võtsin eesmärgiks välja uurida, kuidas Rain seda kõike teeb. Põlesin uudishimust teada saada, kas tal on mõni salaoskus nagu superkangelastel või on ta ehk õnnistatud Midase kuldse puudutusega. Ei, sugugi mitte. Alustuseks rääkis Rain mulle Edvin Aedma loo väikesest võlurist, kes oli väga õnnetu kuna tal polnud võlujõudu. Maailmas ringi rännates nägi maag, et kõigil teistel on, mis tegi teda veel õnnetumaks. Tegelikult peitus väikse võluri imejõud aga selles, et tema andiski ennast ümbritsevatele inimestele nende müstilise jõu. Et päriselt oleme kõik need väiksed võlurid, kes üksteist toetavad ja teineteisele seeläbi „võlujõudu“ annavad.
Ja siis ma sain aru – Rain on ka võlur. Või vähemalt väga haruldane inimene, kes läheneb elule õiglase jõuga, kuid on samas tänulik, positiivne ja tagasihoidlik. Ja elu annab tagasi.
Oluline on hea maine ja külaliste lojaalsus
Haaran härjal sarvist ja küsin kohe, miks Rataskaevu 16 nii tohutult populaarne on? Linna peal käivad jutud, et sinna on väga raske lauda saada. Meeletu populaarsus on ka põhjus, miks suvel ümber nurga Väike Rataskaevu avati.
„See on hea küsimus,“ sõnab Rain mõtlikult. „Arvan, et Rataskaevu 16 menu oskavad kõige paremini selgitada meie külalised. Alustades teadsin, et tahan keskenduda sellele, mis on minu võimuses. Ehitasime restoranid järk-järgult üles põhimõttel, et need on suunatud siinsetele inimestele ja meile endile ning tänu sellele kadus ka see pidev trendikuse tagaajamine. Lõime keskkonna, mis tundus meile hubane ja hea. Võtsime oma sihtgrupiks kohaliku inimese, kuna suvel on küll palju tegemist, kuid talvel see-eest tunduvalt vähem. Meie oma rahvas on ju kõige olulisem! Ka turistid tulevad pigem kohta, mida kohalikud armastavad.“
Kui Rain neli aastat tagasi tollal veel Kaevukohviku nime all oleva restorani teenindust parandama kutsuti, oli tema prioriteediks funktsionaalse töökeskkonna loomine. „Soovisin, et meil kõigil oleks võimalikult hea ja optimaalne koos töötada. Püüdsin vähendada lisategevusi, mis takistavad meil külalistele keskenduda.“
Restorani atmosfääri loovad inimesed, kes seal käivad – nii töötajad kui külalised. „Mida ägedamad need inimesed on, seda lahedam õhkkond ka tekib,“ selgitab Rain õhinal. „Alar Ojastu ütles mulle kunagi, et kui tahad saavutada edu, siis on vaja häid soovitusi ja püsikülastajaid.“ Uurin siis, mis trikke tal selle saavutamiseks jagada oleks? Hea teenindus, on Raini otsusekindel vastus. „Meie restoranides kuuluvad elamuse loomise juurde paljud nüansid: tuleb olla kiire, asjatundlik, professionaalne ja hooliv, tuleb osata märgata. Eesmärk on teha kellegi päev paremaks, kui see oli restorani tulles,“ selgitab Rain ja mul jääb üle vaid kaasa noogutada.
„Jagame külastajatele lisaks menüüde ka infokilde paiga ajaloost. Rataskaevu 16 asub Tallinna enim kummitavas majas, kus kurat ammusel ajal kolmandal korrusel pulmi pidas. Külalistele meeldivad sellised intrigeerivad detailid.“ Huvitaval kombel on kardetud ja samas imetletud sarvilisega seotud ka vastavatud Väike Rataskaevu – hoone renoveerimise käigus avastati 17. sajandist pärit sammas, millel kujutatud vanakuri enda ees kõrguva Niguliste kiriku poole kaeb…
Endise KL kohviku uus hingamine
Harju tänaval asuvat endist Kirjanike Liidu kohvikut ja praegust Pegasust on aastate jooksul püüdnud üles putitada ja vee peal hoida mitmed head inimesed. Rain tundub olevat esimene, kellel see tõeliselt õnnestunud on. „Hindan väga kõrgelt oma eelkäijaid, sest see maja peidab endas meeletuid logistilisi probleeme. Pegasus oli algselt planeeritud kohvikuks, mitte à la carte restoraniks, seega pidime läbi nelja korruse toimivad süsteemid ise looma.“
Rain tahab, et kõik võidaksid, seega püüab ta järjepideva töö ja peene timmimisega muuta pealinlaste seas armastatud erilise hingega restorani võimalikult heaks ja efektiivseks tööpaigaks kõigile; et keerukas logistika ja meeskonnavaim ühiselt funktsioneerima saada.
Õnneks meeldivad Rainile põnevad ülesanded ja paremate lahenduste otsimine. Mõlema restorani avamisprotsess nõudis ka teatavat teavitustööd. Kuna reklaami ostmiseks või ulatusliku kampaania tegemiseks ei olnud neil üleliia palju raha, siis otsustati keskenduda täie rauaga hoopis sellele, mida teati end hästi tegevat – teenindus, toit ja atmosfäär. „Inimesed jõuavad meieni sõprade-tuttavate heade kogemuste kaudu.“
„Sa oled äge!“
Positiivsus on kindlasti üks Raini ellusuhtumist iseloomustav märksõna. Raini suhtumine töö olemusse ja tegemistesse on keskmisest tunduvalt filosoofilisem. Lisaks on ta suur isiksuse arengu fänn. Suurima tõuke sai ta selleks kuus aastat tagasi Alar Ojastu koolituselt ning see ongi aluseks nii Rataskaevu 16 kui Pegasuse teenindusfilosoofiale. „Korraldame oma meeskonnale arengukoolitusi, mis toimuvad kord kuus kahetunniste sessioonidena. Tänu enese mõistmisele suudame teistele enamat pakkuda. Mida rohkem sisemiselt arened, seda enam tahad ja suudad endast ka anda.“ Rain on ilmselgelt ära tabanud õitsva ettevõtte ühe kõige olulisema nüansi – iseendaga rahul olles hakkab edu poole kasvama ka äri.
Raini lähenemine ilmselgelt toimib, kuna tema meeskonnad kolmes restoranis töötavad kui üks positiivne tandem. Nad teevad oma tööd isegi nii hästi, et väliskülalised kutsuvad neid koduriiki külla. „See on teenindajale ju ülim kompliment, kui keegi külalistest ta külla kutsub. Mindud on nii Austraaliasse, Prantsusmaale kui ka Šveitsi ja kõige ägedam on see, et neid siiralt oodatakse seal!“
„Meil on meeskonnas ühised arusaamad. Mõistame ja väärtustame üksteist ning rakendame seda ka igapäevatöös.“ Raini sõnul peab restoranitöös olema hea sünergia kõikide osakondade vahel. „Viin tihti köögi- ja nõudepesuinimestele lilli ning tänan neid, rõhutades, et nad on olulised. Kokkade jaoks on klientide tagasiside eriliselt oluline, et nad saaksid seda head jällegi omakorda edasi anda.“ Rain on nagu restorani-joogi. Kuulan ja imestan.
Raini alustatud on ka n-ö heatujurosettide maania, mis Eesti restoranides maad võtab. Teate ju küll – need kohvitassi alla peidetud positiivsusest rõkkavad komplimendid, mis on nüüdseks jõudnud mandrilt ka Saaremaale. „Tahtsin meie restoranide külalisi positiivselt üllatada ning kirjutasin esimesele rosetile „Sa oled äge“. Siiraste komplimentide tegemine on nii oluline. Oleme ju kõik energeetilised olevused.“
Motivatsioonist, ausalt
Motivatsioon peab Raini sõnul tulema igaühe enda seest. Ettevõte ei saa ega pea seda kohustust üksinda kandma. „Pakume töötajatele loomulikult ka mitmeid hüvesid, kuid olen aru saanud, et tööandja ei saa motiveerida kedagi, kes seda ise ei suuda ega taha,“ räägib Rain. Ja selleks, et end motiveerituna hoida, tuleb välja selgitada põhjus, miks antud tööd tehakse. „Kui see asub vaid inimese pealispinnas, on takistatud töö tegemine hinge ja rõõmuga, mis omakorda ei anna täit rahuldust ega energiat.“
Väga oluliseks osaks ettevõtte edu kasvatamisel peab restoranipidaja kestvat enese- ja tööalast arengut. „Vaid nugekahvleid lauda sättides sureb kolmandal kuul igavusse,“ sõnab ta teadjalt. Mis Raini sõnul eduka äri pidamisele ja selle järjepidevale arengule juurde annab, on oma tundlikkuse ja tähelepanu kasvatamine. „Igaüks võiks olla natukene empaatilisem ja mõistvam, et ka ligimestest ja nende vajadustest paremini aru saada. Kui keegi ütleb, et empaatiat ei ole võimalik õppida, siis vaidlen vastu. On küll! Arvasin pikka aega, et ma ei ole empaatiline, sest olen pigem projektipõhise suhtumisega proaktiivne inimene, kes palju plaanib ja organiseerib.“
Pigem lihvimata teemant
Selleks et nendesse restoranidesse tööle saada, peab läbima esmase kadalipu ehk intervjuu Rainiga. Selle kogemuse kohta on ellujäänud öelnud, et tegemist on tõeliselt ebamugavate küsimustega ja kohati isegi hirmutava elamusega. Raini sõnul pole tõesti tegemist tavapärase intervjuuga – talle meeldib panna inimesi spontaansetesse olukordadesse. „Köögipersonali valiku eest vastutab peakokk, kuid teenindaja esmavaliku teen koos restorani juhatajaga mina. Tööintervjuud ei ole tavapärased, lihtsad ega pealiskaudsed. Üks eesmärk on sundida kandidaate oma mugavustsoonist välja astuma. Reeglina otsin karakterit, mitte oskusi, sest neid on võimalik õppida ja õpetada, kuid inimese põhiolemust on peaaegu võimatu muuta. Suurimateks väärtusteks pean siirust ehk seda, et inimene on ehe, teadlik ning ei püüa esineda kellegi teisena. Meie tiimi liige peaks olema hooliv, südamlik, aktiivne, töökas, alandlik; tal on eluterve enesekriitikat, ta on arengule orienteeritud ning võimeline teadvustama iseenda sees ja ümber toimuvat,“ selgitab Rain ning lisab, et lõpliku otsuse teeb siiski teenindusmeeskond, sest uue inimese tiimi valimine puudutab just nende igapäevast tööd.
Üks uks sulgub ja teine avaneb
Kuid ega edu nii lihtsalt siiski kätte ei tulnud. Rain on oma kireva ja tegusa karjääri jooksul läbi teinud ka paar suurt läbikukkumist. Esimene pankrot järgnes populaarsetele Kalinini tehases toimunud suurüritustele, mida Rain sõpradega koos korraldas. Teine pankrot tabas tema koolituseäri, mille ta püüdis vahetult enne Rataskaevu jõudmist koos Alar Ojastuga toimima saada. Kuid Rain ei lasknud end raputavatest sündmustest liigselt morjendada ning tõusis ikka uuesti üles. Just nagu mooritud faasan grillsöest.
Näib, et Rainil tööd jagub. Suvel avasid nad äripartneritega Niguliste tänaval Väike Rataskaevu ning järgmisel kevadel on plaanis liikuda kohvikutest ja restoranidest kihavasse kohalikku toidumekasse Kalamajja. Uurin lõpetuseks, kas Rain jõuab vahel oma kiire elutempo kõrvalt unistada ka. „Ma juba elan oma unistust. Ja kui see kõik on siiski uni, siis palun ärge mind veel üles äratage!“ naerab Rain. „Olen nii tänulik, et see kõik mulle osaks on saanud.“
Pärast paaritunnist inspireerivat vestlust mööda Tallinna vanalinna munakivisillutist päikeselisse pärastlõunasse kõndides tundub mulle üha enam, et tegemist ongi ühe ääretult šarmantse võluriga, kes oma karisma ja järjepidevusega Tallinna restoranimaastikku õitsengule puhub. Tõden omaette naerdes, et restoranimaag võlus ka mind ära.
***
Martin Kaares/ DJ QBA
R2 muusikasaate Tjuun In saatejuht ja samanimelise peoseeria korraldaja, maalikunstnik www.qba.ee
Oleme Rainiga teineteise fännid. Mäletan, kui 1999. aastal esimest korda kohtusime ja Rain mind ning minu muusikat väga ülevoolavalt ja meeldejäävalt kiitis. Rainil oli juba siis palju positiivset energiat, kuid ta ei osanud seda siis veel õigetesse kohtadesse suunata. Ta tegutses siin ja seal, üles- ja allamäge, kuid ei andnud iial alla. Kuni ükspäev sai tema saade Raadio 2-s populaarsemaks kui meie oma ning tema restoranid linna mõnusaimaks!
***
Raini teenindusteekond
Rain alustas oma teeninduskarjääri hotellides, liikus edasi restoranidesse ning korraldas samaaegselt üritusi legendaarses, kuid nüüdseks juba kahjuks suletud Kalinini tehases.
Aastate jooksul on ta töötanud Centrali ja Domina hotellis, Võitlevas Sõnas, Laulasmaa hotellis, Karl Friedrichi restoranis ja Controventos.
Ametite poolest on Rain nagu Hunt Kriimsilm: aastate jooksul on ta töötanud nii portjee, administraatori kui vanemadministraatorina, teenindus- ja toitlustusjuhina, sommeljee, juhataja ning toitlustusasutustele mõeldud teeninduskoolituste korraldajana. Umbes aasta jagu töötas ta ka veini maaletooja ettevõttes Bestwines.
***
Rain ja raadio.
Rain ja muusika Raini hariduslik taust ja tema esmane kirg on tegelikult muusika. Kuigi lapsepõlves laulis ta poistekooris, tekkis sügavam side ja kontakt muusikaga alles üheksakümnendate keskpaigas, mil ta avastas äsja Eestisse jõudnud elektroonilise muusika ning temas sai tasapisi poole kohaga Solid Steel. „Mulle meeldis tohutult drum and bass ning mu klassivend Ott Karp koos Karel Kattaiga ehk Eesti DnB pioneerid Dzeims ja Ninja olid mulle suureks eeskujuks.“
„Hiljem hakkas mulle meeldima house-muusika ja tutvusin Type- o-ga, kellega hakkasime mõni aeg hiljem, kui Raul Saaremets Raadio 2 muusikaprogrammijuhiks sai, sealses eetris Progressiooni tegema. „Saatesse läheb kogu mu hing. Otsin välja just need kõige paremad pärlid ja sulatan need siis otse-eetris ühtseks tervikuks kokku.“ Progressioon on eetris olnud juba muljetavaldavad 11 aastat, millest viimased neli on Rain seda vedanud üksinda.
Kuidas tema saatest on viimase kahe aasta Raadio 2 kõige järelkuulatavam õhtuse vööndi saade saanud, Rain ei tea. „Arvan, et üheks põhjuseks on ehk minu personaalne stiil ja see, et püüan kuulajatele luua alati maksimaalselt hea terviku – hea ja värske muusikavalik, elegantne miksimise stiil ning kõikvõimalikke häid mõtteid ning soove. Näen Progressiooni saadet kui rännakut, mis haarab kuulaja teekonnale kaasa.“
Praegu õpib Rain kitarri. „Sain aru, kui olulisel kohal on loominguline tegevus minu elus. Ratsionaalne mõtlemine ketrab pahatihti üle ning häirib tervislikku elu- ja unerütmi,“ räägib Rain. Tal on enesele seatud kümneaastaku plaan, et kitarr selgeks saada, seejärel plaanib ta ette võtta trummid. Flööt juba ootab kodus. Mees nagu orkester! „Elus peab olema rohkem hetkes ja tegelemist muusikaga või ükskõik millise loomega. See on lihtsalt nii lõõgastav.”
Allikas: http://www.director.ee/rain-tunger-intervjuu-vamp-voluriga/